tisdag 28 maj 2013

Fotboll, fotboll varje dag

Skolfotbollen för lågstadiet har dragit igång. Min äldsta dotter spelar sista året med sin klass och för min yngsta är det första gången. Hon har aldrig tidigare spelat fotboll, men hon tyckte det var jättekul!
Kvällarna tillbringar vi nu således kring fotbollsplaner runt om i kommunen. 

Ungefär så här ser det ut när ettorna spelar:



De är så söta! Fulla av vilja och lust att få vidröra bollen. Där bollen är, där är alla. Och alla vill ha bollen. Så till den milda grad att man gärna tar den av sina egna lagkamrater. Många skratt blir det! Det är så kul att alla får prova på och känna att de kämpar tillsammans med sina klasskamrater.
Ibland blir det tårar och besvikelse, då är det bra att ha föräldrar och syskon som peppar och stöttar vid sidan av planen:
När treorna spelar så märker man att de redan har gjort det här. Flera spelar redan fotboll sedan ett par år tillbaka, några i samma lag, några är vana att mötas som motståndare och nu får de äntligen spela tillsammans. De vet redan vikten av samarbete på plan och att man hjälps åt. Oj, vad de kämpar!!
Härligt att se :-)
Skolfotbollen är också ett ypperligt tillfälle att lära känna de andra föräldrarna i klassen. Lära sig vem som är förälder till vilket barn t ex. 
Jag försöker vara på varje match, men just idag krockar Lillas match med Storas träning. Så jag och sambon får dela på oss. Jag lär dock få utförligt referat av matchen senare ikväll, misstänker jag.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar