tisdag 23 april 2013

Inväntar träningsvärken

Var på ett FYS-pass igår :-) Grymt roligt men asjobbigt. Av alla gruppträningar jag varit på, så är FYS det absolut roligaste! Jag blir så fort less på Aerobicspassen, Step-up, Zumba mm. FYS-passet jag går på är styrka + kondition. Efter uppvärmningen (där vi springer runt i cirkel tillsammans bl a) kör vi 10 stationer med varierande styrkeövningar. Hela kroppen får sig en omgång! Man kör 45 sek intensivt och 15 sek vila. Varje station har två övningar. Alltså 2 x 45 sek på varje station innan man går vidare till nästa. När vi kört alla tio stationerna så är det dags för konditionsträning. 4 stationer med tre olika övningar. Här kör vi 1 minut snabbt tempo och 30 sek vila (tror jag det är). Vi kör 3 varv.
Det går att ta ut sig precis hur mycket som helst på detta pass, samtidigt som man kan lägga det på sin egen nivå och utifrån sin dagsform. Igår var en sån dag som jag tog ut mig rejält... När det var dags för streching var jag blöt i svett! Första gången är snudd på en nära-döden-upplevelse, men efter bara tre gånger märker man att man orkar lite mer och lite längre. Sedan börjar man utmana sig själv. Öka vikterna, ta i mer, öka tempot. En annan grej som är rolig är att man kör styrkeövningarna två och två, eller som igår, tre och tre. Konditionsövningarna kör man också i grupper om fyra-fem stycken. Så man pushar varann lite grann utan att det blir värsta tävlingen. Det blir i alla fall mer samarbetskänsla än jag upplevt vid annan gruppträning. Vi är en härlig blandning utövare också; Gubbar, gummor, killar, tjejer, långa, korta, tjocka, smala, vältränade, mindre tränade, nybörjare. Musiken är också bra! Metallica, Swedish House Mafia och dylik peppmusik. Skoj som tusan!!!
Nu inväntar jag bara träningsvärken... Kommer nog smygandes i eftermiddag, för att kulminera imorgon.
Idag har jag inte tänkt träna i alla fall. Mina ljumskar/höftböjare behöver vila.
Planen är att efter Lillans dansträning ska vi åka hem till byn till mormor och morfar på en fika. Tjejerna ska åka iväg med sin pappa en vecka till fjällen och åka slalom på fredag. Därför vill mormor och morfar se dem och krama dem lite extra innan de åker. Vi hann ju inte dit i helgen p g a min huvudvärk :-/

2 kommentarer:

  1. Mmmmm ...... jag borde verkligen komma igång att träna.

    Trevlig helg på er!

    / Liz

    SvaraRadera
  2. Vårruset Liz, Vårruset! Antar du utmaningen? ;) Trevlig helg önskar jag dig också! /Fia

    SvaraRadera